پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3536
-
الف
+

آثار برگزیده جشنواره تئاتر شاهد شناخته شدند

جشنواره ملی تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

جشنواره ملی تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از روابط عمومی جشنواره تئاتر شاهد، این جشنواره که با حضور گروه‌هایی از ۱۶ استان کشور در بخش نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی برگزار شد، برگزیدگان بخش‌های مختلفش مورد تقدیر قرار گرفتند.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام کاویانی، معاون فرهنگی و آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از مأموریت‌های فرهنگی بنیاد شهید را شناسایی و تقویت استعدادهای جوان در حوزه امور نمایشی و تئاتر دانست و تأکید کرد: طی سالیان اخیر دریافته‌ایم که تئاتر یا در محرومیت بوده یا در معدود مواردی بسیار لوکس بدان نگریسته شده است. در حالی که این هنر، باید مردمی باشد و می‌تواند جزو عناصر کلیدی فرهنگ سازی و انتقال مفاهیم باشد. از این جهت ما در بنیاد شهید به دنبال شناسایی و کشف و حمایت از استعدادهای جوانی هستیم که در تئاتر با بستر محتوایی فرهنگ غنی ایثار و شهادت فعالیت می‌کنند و این جشنواره، یکی از جلوه‌های نگاه حمایتی ما به تئاتر است.

در ادامه مراسم، قطب الدین صادقی نماینده هیئت داوران، جشنواره ملی  تئاتر شاهد و ایثارگر را جشنواره‌ای شرافتمند توصیف کرد و گفت: این جشنواره، یک رخداد شریف فرهنگی است که حضور در آن برای من مایه مباهات است. چرا که در آن از مفاهیمی سخن به میان می‌آید که حافظ فرهنگ و اخلاق جامعه ما هستند.

وی در ادامه افزود: البته در فعالیت هنرهای نمایشی چند نکته بسیار کلیدی است. به طور مثال توجه به متن و رعایت فرم بسیار مهم است. این فرم است که باعث ماندگاری مفهوم می‌شود و نباید به خاطر محتوای متعالی از فرم غافل شویم. در واقع هنر یعنی خلق شکل و از این جهت فرم عنصر کلیدی هنرهای نمایشی است که باید بیش از پیش بدان توجه کرد.

نویسنده و کارگردان تئاتر کشور افزود: سخت‌ترین کار یک کارگردان خلق یک جو و فضا است و یکی از مهم‌ترین ابزارهای کارگردان برای این کار طراحی صحنه است، چیزی که تابحال بدان توجه نشده است.

در معرفی آثار برگزیده، نمایش «کوچه برزیلیا» با ۳ تندیس و ۲ دیپلم افتخار پیشتاز این دوره از جشنواره شد. 

*نمایش صحنه‌ای:

بهترین موسیقی: محمد نادری (نمایش تنها) / بهترین طراحی لباس: سارا یزدانی از مازندران (نمایش زنان بیشه گل) / بهترین طراحی صحنه: محمد جواد طاهری از مرکزی (نمایش سلاخ و قناری)

بهترین بازیگر زن: سمیه مولایی از کهگیلویه و بویر احمد (نمایش گندم) / بهترین بازیگر مرد: محمد رشنو از البرز (نمایش کوچه برزیلیا)

بهترین نمایشنامه: سینا شفیعی از البرز (نمایش کوچه برزیلیا)/ بهترین کارگردانی: محمد اسماعیل زاده از البرز (کوچه برزیلیا)

هم چنین هیئت داوران به اتفاق آرا دو نمایش «کوچه برزیلیا» و «سلاخ و قناری» به منظور اجرای عمومی و شرکت در نهمین دوره جشنواره صاحبدلان برگزیده و معرفی کرد.

*بخش خیابانی:

بهترین طرح و ایده: نمایش رضا بهرامی از بوشهر (نمایش قهرمان کیست) / بهترین طراحی فضا و صحنه: هاشم پورمحمدی از کرمانشاه (نمایش برادر)/ بهترین موسیقی: محمد نادری از کرمانشاه (نمایش برادر) 

بهترین پوستر و بروشور: نعیمه نمکی از تهران (نمایش هناس) و مرتضی گودرزی از لرستان (نمایش بلدچی) / بهترین بازیگر مرد: احمد صمیمی از بوشهر (نمایش قهرمان کیست) / بهترین کارگردانی: پژمان شاهوردی از لرستان (نمایش بلدچی)

هم چنین هیئت داوران به اتفاق آرا دو نمایش «هناس» و «بلدچی» را به منظور اجرای عمومی و شرکت در نهمین دوره جشنواره صاحبدلان برگزیده و معرفی کرد.

جشنواره ملی تئاتر هنرمندان شاهد و ایثارگر با حضور هنرمندانی از ۱۶ استان کشور از یکشنبه ۹ دی تا چهارشنبه ۱۲ دی در رامسر و تنکابن برگزار شد. قطب الدین صادقی و محمود فرهنگ از جمله چهره‌هایی بودند که در هیئت داوران این جشنواره جضور داشتند و سید مرتضی حسینی به عنوان دبیر و محمد لارتی به عنوان دبیر علمی این مراسم ایفای نقش کردند.

ه خ/ ص گ

نظر شما
ارسال نظر